صدابرداری در سینمای ایران بیشتر تجربی است

1 آگوست 2017
0

ایرنا – صدابردار برنده سیمرغ بلورین سی و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: صدابرداری در سینمای ایران بیشتر تجربی است و تحصیل کردگان این عرصه به این بخش وارد نمی شوند.
بهمن اردلان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درمورد شرایط صدابرداری در سینمای ایران اظهارداشت: در این عرصه به لحاظ ابزاری و سخت افزاری تا حدود زیادی به پیشرفت های قابل توجهی دست پیدا کردیم اما دانش استفاده از این فن آوری ها در سینما هنوز متداول نشده است.

وی یادآور شد: استودیوهای صداگذاری و سالن های میکس صدای استاندارد در کشور ما وجود ندارد و در این بخش کار استاندارد کمتر دیده می شود.

برنده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری از سی و دومین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: در بخش صداگذاری و صدابرداری کلاس های آموزشی نداریم و بیشتر بر اساس تجربه هایی که داریم فعالیت می کنیم.

اردلان ادامه داد: ما برخلاف کشورهای صاحب سینما، در بخش صدابرداری و صداگذاری، آموزش و در عین حال تقسیم کار نداریم.

وی توضیح داد: در صدابرداری بسیاری از فیلم های سینمایی در دنیا در تیتراژ، نام ۳۰ نفر دیده می شود اما صدابرداری در سینمای ایران برای هر فیلم در نهایت با چهار نفر به سرانجام می رسد.

صدابردار فیلم سینمایی چ درباره جدی گرفتن این عرصه در سینما گفت: صدابرداری در سینمای امروز از دیگر بخش های تولید یک اثر سینمایی خیلی جدی تر گرفته می شود؛ در عین حال در بخش پس تولید نیز در بخش صداگذاری به استانداردهای لازم نرسیدیم.

اردلان اظهار کرد: در تولید فیلم های سینمایی در دنیا، برای صدابرداری یک فیلم در مکان های واقعی، انرژی زیادی برای از بین بردن صداهای مزاحم محیطی صرف نمی شود و این صداها در مرحله صداگذاری از میان رفته و صدای فیلم بازسازی می شود.

وی ادامه داد: در این کشورها، صداگذاری و دوبله به قدری جدی گرفته می شود که اصلا نمی توان تشخیص داد که صدا سر صحنه گرفته و یا اینکه در مرحله صداگذاری به فیلم افزوده شده است.

صدابردار فیلم سینمایی دوئل توضیح داد: در ساخت فیلم های سینمایی در کشورمان، تلاش می کنیم همه را در زمان فیلمبرداری آثار سینمایی، ساکت کنیم تا صداهای زائد کمتر گرفته شود و به عبارتی صدابرداری بسیار جدی گرفته می شود.

اردلان درباره دستمزد صدابرداران نیز گفت: بشدت از دستمزد این بخش ناراضی هستم امیدوارم در دستمزد صدابرداران سینما تجدید نظر شود.

وی در این باره ادامه داد: بخشی از این شرایط به رفتار همکاران ما بر می گردد که می خواهند از دستیاری صدا به سرعت به مدیریت صدابرداری برسند از اینرو حاضر می شوند با دستمزد پایین تر، صدابرداری یک اثر سینمایی را انجام دهند و برخی تهیه کنندگان نیز این امر را می پذیرند.

برنده سیمرغ بلورین بخش صدابرداری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: یکی دیگر از آسیب های بخش صدا این است که خیلی تحصیل کرده ها وارد این حوزه نمی شوند زیرا از ابتدا کارمند صدا و سیما می شوند و به سینما نمی آیند؛ از طرفی سینما آدم کاربلد می خواهد و نمی توان بدون تخصص این کار را انجام داد و در عین حال به افراد با تجربه در عرصه صدابرداری بیشتر اعتماد می شود.

اردلان اظهار امیدواری کرد که نقص تحصیلات آکادمیک در عرصه صدابرداری و صداگذاری و پیگیری حقوق صدابرداران از سوی فعالان این عرصه، بصورت صنفی پیگیری شود.

تحولات صدا برداری در ایران

صنعت صدابرداری در فعالیت‌های هنری در ایران، سابقه‌ای نسبتا طولانی دارد، بطوری که صدابرداری صحنه نخستین بار با آغاز به کار تلویزیون در حدود ‪۴۵ سال پیش در ایران صورت گرفت.
در آغاز فعالیت تلویزیون در ایران، به دلیل اینکه صدا همراه با تصویر بود ، ضبط صدای سریال‌های در سر صحنه به آسانی انجام می‌شد.
چندین سال است که  نوع و شکل دیگری از صنعت صدابرداری در فعالیت های هنری مطرح شد و صدابرداری صحنه به سینما منتقل شد، که به همراه نیروهای متخصص این رشته، زمینه راه اندازی صدابرداری صحنه در سینما نیز فراهم شد.
این افراد که با تحصیل در دانشگاهها و انجام کارهای عملی در رشته صدابرداری، تخصص لازم را بدست آورده بودند، به دلیل این توانمندها، پایه گذار صنعت صدابرداری صحنه در فیلم‌های سینمایی تولیدی کشور شدند.
بعد از اینکه در سال ‪۱۳۴۷دانشکده صدا و سیما شروع به فعالیت کرد، و در رشته صدابرداری اقدام به جذب دانشجو کرد، استادانی از جمله احمد امیری، بهمن صدری جهان، شاهوردی، معاونیان، دهنوی ، نوریان ،استاد حسن و غیره به عنوان پیشکسوت این رشته و پایه گذار صنعت صدابرداری صحنه، نقش خود را ایفا کردند.
در مرحله اول، بیش از ‪ ۵۵نفر از دانشجویان این دانشکده بعد از گذراندن دوره‌های تحصیلی و کارهای عملی، از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند، که همین افراد در معرفی این صنعت در سینمای ایران نقش بسیار اساسی داشتند.
بعد از شروع انقلاب اسلامی، بسیاری از تولیدات تلویزیونی از جمله سریالهای امیر کبیر ،سلطان و شعبان، مثل آباد و غیره از طریق صدابرداری در صحنه، تولید شدند.
مرتضی دهنوی یکی از صدابرداران با سابقه سینمای کشورمان در زمینه این صنعت و تحولات آن می گوید: بیش از ‪ ۹۵درصد سریال‌های بعد از آغاز انقلاب اسلامی، به روش صدابرداری در صحنه تولید شدند. با افزایش تعداد شبکه‌های تلویزیونی و نیاز به تولید برنامه های مختلف، صنعت صدابرداری نیز شکل و روش خاصی به خود گرفت.
با افزایش تقاضا برای تولیدات آثار هنری، علاوه بر افراد شاغل در بخش صدابرداری تولیدات هنری، به دلیل نیاز بازار کار، بسیاری از افرادی که این صنعت را به صورت تجربی و نه علمی و دانشگاهی آموزش دیده بودند، وارد این عرصه شدند. به این ترتیب، صنعت صدابرداری و صداگذاری در سینمای کشور بتدریج جایگاه خود را پیدا کرد و در تولیدات هنری مورد توجه خاص قرار گرفت.
هم اکنون این صنعت با مشکلات زیادی مواجه است. صدابرداری و پخش صدا در اثرهای هنری همانند حلقه های یک زنجیر به هم پیوسته است که هر گونه ایجاد مشکل در یک حلقه، سبب کاهش کیفیت آن اثر هنری خواهد شد.
برای خلق یک اثر هنری موفق، بایستی تمامی بخشهای اثر هنری بویژه در بعد صدابرداری، تجهیزات استاندارد، دانش حرفه‌ای و افراد متخصص ایفای نقش کنند.
در دو بخش دانش حرفه‌ای و افراد متخصص صدابرداری، در سینمای کشور مشکلی وجود ندارد. مشکل اساسی صنعت صدابرداری کشور، فرسودگی و کمبود تجهیزات این رشته است.
به دلیل کمبود و استاندارد نبودن تجهیزات صدابرداری، نوع صدای پخش شده از شبکه‌های تلویزیونی در کشورمان هنوز به صدای استریو نزدیک تبدیل نشده است. این در حالی است که بسیاری از کشورهای دنیا از مرز صداهای استریو گذشته‌اند و صنعت صدابرداری و پخش صدای اثرهای هنری خود را به نوع ساران (صدایی که به شکل زنده و شفاف در محیط حس می‌شود) ارتقا داده اند.
یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش کیفیت تولیدات هنری در سالهای اخیر ، نقش تهیه‌کنندگان آثار هنری می باشد. متاسفانه، بسیاری از تهیه کنندگان و حتی کارگردانان به دنبال هزینه نکردن و تولید ارزان آثار هنری هستند، که این موضوع خود باعث کاهش کیفیت تولیدات هنری شده است، که در نتیجه صدابرداری و پخش صدا نیز به دلیل نیازهایی که به دستگاههای استاندارد و حساس دارد، از این قاعده مستثنی نبوده است.
حلقه دیگر زنجیره صدابرداری یک اثر هنری، بخش مونتاژ آنست. متاسفانه، برخی از تولیدان هنری بعد از ضبط و در مرحله مونتاژ، برای کاهش هزینه تولید به دفاتر فیلم‌سازی غیراستاندارد که تنها با چند کامپیوتر و یک اپراتور غیر متخصص و با تجهیزات غیر استاندارد فعالیت می‌کنند، واگذار می‌شود که این آثار هنری در زمان پخش، کیفیت پایین خود را نشان می‌دهند. به عنوان مثال، در سینماهای کشور همزمان با پخش فیلم، شاهد انواع افکت صداهای مختلف در تلویزیون و سینما هستیم، که علت آنها همین تجهیزات غیر استاندارد صدابرداری، پخش و مونتاژ آثار هنری هستند. همچنین در شبکه‌های مختلف تلویزیون نیز مشکلاتی از جمله غیراستاندارد بودن تجهیزات، آنتن و دستگاههای پخش وجود دارد که سبب کاهش کیفیت صدابرداری و پخش صدای یک اثر هنری می‌شود.
در سینماهای دنیا، تمامی بخش‌های مختلف تولید یک اثر هنری تعریف شده و برای آنها برنامه ریزی شده است. در سینماهای دنیا، صد در صد تجهیزات مورد استفاده در این صنعت، از بالاترین استانداردهای لازم برخودار هستند. در این نوع سینماها، بحث رقابت، مفهوم و معنای خاص خود را نشان داده و به دلیل استفاده از تجهیزات استاندارد، آثار هنری با کیفیت خاصی تولید می‌شوند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

گلایه صدابردار سینمای ایران از بیکاری

حسن زاهدی صدابردار سینمای ایران که این روزها در پروژه سینمایی «مزار شریف» حضور دارد از بیکاری سینماگران حرفه‌ای در چند سال گذشته گله کرد.

گروه فرهنگی مشرق – حسن زاهدی صدابردار سینمای ایران با گله از وضعیت تولید در سینمای ایران به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه تولید در سینمای ایران طی ۲ سال گذشته به نوعی تعطیلی رسید و بسیاری از فعالان سینمایی بیکار شدند و از سوی دیگر برخی از افراد که نام شان در همه پروژه ها دیده می شد و از اعضای خانه سینما نیز نبودند با ارزان ترین قیمت ممکن حاضر شدند در هر پروژه سینمایی حضور پیدا کنند.

صدابردار فیلم سینمایی «درباره الی» در ادامه افزود: حضور افراد غیر عضو در اصناف خانه سینما و کار کردن در هر پروژه‌ای با هر کیفیتی با نازل ترین قیمت ممکن باعث شده که افراد حرفه ای و کاربلد که عمری در عرصه سینما گذرانده اند بیکار در خانه بنشینند و به این ترتیب بود که من به عنوان یکی از صدابرداران سینمای ایران پس از فیلم «استرداد» دو سال بیکار بودم تا اینکه به پروژه «مزار شریف» مشغول شدم.

وی با اشاره به مراحل تولید فیلم سینمایی «مزار شریف» از تولیدات حوزه هنری گفت: فیلمبرداری مجموع صحنه های داخلی این فیلم سینمایی به پایان رسیده و به زودی مشغول گرفتن صحنه‌های خارجی در لوکیشن جدید می‌شویم. قرار بر این بود که فیلمبرداری صحنه های خارجی این فیلم سینمایی را که مربوط به ترور دیپلمات های ایران در افغانستان می شود در کرمان فیلمبرداری کنیم اما به دلیل گرمای هوا در کرمان، منوچهر شاهسواری دنبال پیدا کردن لوکیشن مناسب در قزوین است و به زودی فیلمبرداری صحنه های خارجی «مزار شریف» آغاز می شود.

صدابردار فیلم خاطره انگیز «اجاره نشین ها» افزود: تیم تولید «مزار شریف» به تهیه کنندگی منوچهر شاهسواری از بهترین گروه های تولیدی بوده که تا کنون دیده ام و خوشبختانه در همه مراحل تولید شرایط برای انجام یک کار حرفه ای مهیا بود و همدلی و رفاقت در همه مراحل دیده می‌شود.

زاهدی در پایان با اشاره به این مطلب که نخستین همکاری خود با عبدالحسن برزیده را داشته است، بیان کرد: در طول تمام سال‌های فعالیتم در عرصه سینما با برزیده کار نکرده بودم اما خوشبختانه یکی از بهترین پروژه های سینمایی ام را با برزیده انجام می‌دهم. معتقدم برزیده کارگردانی آگاه و مدیری دانا است که به هر

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

نظرات