نماد سایت استودیو صدابرداری گُـدار

عروسک ها هم صاحبخانه شدند

عروسک ها هم صاحبخانه شدند

مراسم افتتاح خانه عروسک

« خانه عروسک» در شامگاه زمستانى ١٨ بهمن ماه و با حضور هنرمندان تئاتر عروسکى با امید به آینده اى روشن و موفق آغاز به کار کرد.

بعد از سال‌ها بلاتکلیفی و شرایط نامعلوم برای هنرمندان تئاتر عروسکی سرانجام در شامگاه ۱۸بهمن ماه خانواده عروسکی صاحب خانه ای هر چند موقت شد و چراغ این خانه روشن شد.

در این خانه که تزیین باغچه های کوچک و درختانش که در زمستان عریان بودند بر عهده عروسک ها بود، هنرمندان عروسکی به همراه مرضیه برومند که به گفته بسیاری از فعالان تئاتر عروسکی همچون یک مادر است، شبی گرم را رقم زدند و امیدوار به آینده حرکتی جدید را شروع کردند که سرآغازش از جشنواره تئاتر عروسکی «تهران مبارک» بود.

در این شب گرم و صمیمی که به دلیل آماده نبودن امکانات صوتی هادی حجازی فر از کارگردان های جوان تئاتر عروسکی قرائت آیاتی از کلام الله مجید را عهده دار شد، سرود ملی ایران توسط حاضران در خانه عروسک خوانده شد، آزاده پورمختار مجری مراسم بود و مهران نایل هم با یک سازدهنی اجرای موسیقی را بر عهده داشت، با اهدای لباسی نو به زهرا صبری که سیاه پوش همسر از دست رفته اش است، خواسته شد تا رخت عزا را رها کند.

در این شب مرضیه برومند که به خاطر استرس برگزاری مراسم گرفتار سردرد شده بود، با لبخندی بر لب گفت: دلم می خواست هنرمندان تئاتر عروسکی مانند یک «ان جی او» دور هم جمع شوند و به کار تئاتر عروسکی بپردازند؛ اتفاقی که تا به حال در ایران نیفتاده است.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان تئاتر عروسکی از دیگر فعالیت ها امورات خود را می گذرانند، متذکر شد: باید تئاتر عروسکی شغل بچه ها باشد تا از طریق آن اموراتشان بگذرد. هنرمندان تئاتر عروسکی باید جایی ثابت داشته باشند تا تکنیک و دانش خود را بالا ببرند و با کار مداوم ارتباط تئاتر با مردم را قویتر کنند تا مردم پشتوانه تئاتر عروسکی باشند. البته این به معنای حذف حمایت دولت نیست بلکه دولت باید با ساخت سالن ومکان از تئاتری ها حمایت کند.

در این شب مرضیه برومند از اجرای نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» هادی حجازی فر در جشنواره تئاتر فجر سی و سوم تجلیل کرد و لوح تقدیری را به این کارگردان اهدا کرد.

در ادامه علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد نیز به پذیرایی انجام شده توسط هنرمندان خانه عروسک از حاضران در مراسم اشاره کرد و به کنایه گفت: این اولین بار بود که تئاتری ها به ما شیرینی دادند.

وی با اشاره به پذیرش مسئولیت جشنواره تئاتر عروسکی توسط مرضیه برومند، یادآور شد: شاید هر کسی جای خانم برومند بود این کار را نمی پذیرفت. امیدوارم خانه عروسک در آینده دارای فضایی دائمی شود.

معاون هنری با بیان اینکه بدهکاری زیاد است و هر بودجه ای را که می آید باید صرف بدهی های معاونت هنری در گذشته کرد، افزود: تئاتر عروسکی خیلی برای ما مهم است و آغاز خیلی از کارهای تئاتری از تئاتر عروسکی بوده است. در آینده با خانم برومند و هنرمندان تئاتر عروسکی می توان شعار «تئاتر برای همه» را از کار با کودکان و نوجوانان محقق کرد.

مرادخانی با اشاره به پرداخت بخشی از معوقات تئاتری ها تا پایان سال از مرضیه برومند خواست در برنامه ریزی های خود اعلام کند که برای خانه عروسک و تئاتر عروسکی نیازمند چه چیزهایی است تا در سال آینده برای تامین آنها توسط مدیرکل هنرهای نمایشی و معاونت هنری اقدام شود.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: خانه عروسک می تواند به عنوان یک نمونه و الگو برای تئاتر باشد.

سپس کارگاه خانه عروسک که قرار است میزبان تمرینات گروه های تئاتر عروسکی و برگزاری کارگاه های آموزشی باشد، افتتاح شد.

در این شب زهرا صبری خانه عروسک را با حضور مرضیه برومند تنها جایی دانست که بعد از ۲۵ سال کارمند وزارت ارشاد بودن، سال ها فعالیت در تئاتر عروسکی و اجراهای بین المللی و بعد از داغ سنگینی که بر قلبش نشست، توانست به آن پناه ببرد.

وی اظهار امیدواری کرد خانه عروسک در شهرهای دیگری که امکانش را دارند و برای بچه های تئاتر عروسکی احداث شود البته به شرط اینکه مادری همچون مرضیه برومند در آن خانه باشد.

صبری در پایان عروسکی از عروسک های نمایش «خانه برنارد آلبا» را به خانه عروسک تقدیم کرد.

در این شب مرضیه برومند از حاضران خواست تا شعر «گلنسا جونم» یا همان «بارون بارونه» را با هم بخوانند و وعده داد تا در هفته آینده مراسم «دعای باران» را در خانه عروسک و با حضور هنرمندان این عرصه برگزار کند.

در این شب هادی حجازی فر از فراهم شدن شرایط اجرای عمومی برای ۴ نمایش عروسکی خبر داد و پوپک عظیم پور از برگزاری نشست های پژوهشی در هفته های آخر هر ماه در سال ۹۴ و با موضوع اسطوره ها و داستان های ایرانی خبر داد. فریندخت زاهدی نیز که از حاضران در مراسم بود از نهایی شدن راه اندازی رشته دانشگاهی تئاتر کودک و نوجوان در دانشکده پردیس هنرهای زیبا در سال آینده خبر داد.

وی در ادامه گفت: برای شاخه تئاتر کودک و نوجوان به خودی خود کار در جامعه وجود دارد و فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مهدکودک ها و کودکستان ها فعالیت کنند.

این مدرس تئاتر پیشنهاد داد که خانه عروسک پایه گذار یک آکادمی برای تئاتر عروسکی و هنرهای نمایشی باشد.

برومند نیز در ادامه با اشاره به اینکه موافق مرزبندی بین تئاتر عروسکی با دیگر گونه های تئاتر نیست و تمایلی به آثاری که به منظور اجرا در جشنواره های تئاتر عروسکی در خارج از کشور تولید می شوند ندارد، تاکید کرد: هدف ما نجات فرهنگی بچه ها است و من به صورت ناخودآگاه به سمت کارهای جذاب و خانواده پسند گرایش دارم.

در این شب مریم سعادت، هنگامه مفید، حمید جبلی، حسن دادشکر، عطأالله کوپال، مهدی شفیعی و تعدادی از هنرمندان جوان تئاتر عروسکی مهمان خانه

عروسک بودند

 

منبع:
خبرگزاری مهر
http://goo.gl/ZTxCEW

خروج از نسخه موبایل