زیر سایه رقیب فروشنده در اسکار

1 آگوست 2017
0

«زیر سایه » فیلم فارسی انگلیسی در اسکار

 نشریه ورایتی گزارش می دهد که فیلم فارسی‌زبان “زیر سایه” ساخته بابک انوری، فیلمساز ایرانی ساکن بریتانیا، به عنوان نماینده بریتانیا در رشته بهترین فیلم خارجی اسکار انتخاب شده است.

زیر سایه نخستین فیلم بلند بابک انوری، فیلمساز ایرانی ساکن بریتانیا است که در ژانر وحشت ساخته شده است. این اثر از فیلم‌های قابل توجه جشنواره سینمایی ساندنس بود که در بخش جنبی میدنایت به نمایش درآمد و توسط شبکه نت فلیکس خریداری شد. این فیلم از مارس ۲۰۱۶، درسینماهای آمریکا به نمایش گذاشته شد.

آقای انوری که فیلمسازی را با کارگردانی موزیک ویدیو آغاز کرده، درسال۲۰۱۲ هم برای فیلم کوتاه دو به علاوه دو که وقایع آن در یک مدرسه ایرانی در بریتانیا اتفاق می‌افتد نامزد جایزه بفتا (آکادمی فیلم بریتانیا) شد؛ که به گفته کارگردان موفقیت همین فیلم کوتاه باعث شد تا روی پروژه بعدی‌اش – یک فیلمنامه داستانی بلند – کار کند: «از لحظه‌ای که شروع به نوشتن فیلمنامه زیر سایه کردم تا کلید خوردن آن سه سال مداوم طول کشید.»

فیلم «دو به علاوه دو» هم چون «زیر سایه» به زبان فارسی و با زیرنویس انگلیسی فضای حاکم برجامعه‌ای تحت فشار را با استفاده از عوامل نمادین به نمایش می‌گذارد.

وقایع فیلم «زیر سایه» در دهه ۱۹۸۰ در اوج دوران جنگ ایران و عراق در تهران رخ می‌دهد. فیلم، ماجرای مادر جوانی به نام شیده (با بازی نرگس رشیدی) و دختر خردسال او، درسا، (آوین منشادی) است که در غیاب پدر خانواده که پزشک جبهه جنگ است، خانه‌شان مورد اصابت موشکی قرار می‌گیرد که عمل نمی‌کند و منفجر نمی‌شود.

درسا پس از این واقعه دچار مشکلات شدید روحی می‌شود و شیده، پس از مشورت با همسایه‌ها به این نتیجه می‌رسد که این موشک عمل نکرده در واقع طلسم نفرین شده‌ای است که ارواح بدنهاد یا «جن» هایی که با باد سفر می‌کنند آن را به همراه آورده‌اند تا روح «درسا» را تسخیر کند.

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

نظرات