هفتم ابان ماه روز جهانی انیمیشن

1 آگوست 2017
0

بنیان­ گذاران انیمیشن ایران:

بدون شک انیمیشن ایران مانند اکثر هنرهای دیگر پس از انقلاب و مخصوصا بعد از جنگ تحمیلی رشد چشمگیری داشته است.

تولید انیمیشن در ایران به گونه‌های مختلفی تقسیم می‌شود: ۱ انیمیشن‌های تلویزیونی (کوتاه، بلند و سریال)‌ ۲ جشنواره‌ای ۳تبلیغاتی ۴ سینمایی از نظر کمی و تا حدی کیفی بیشترین رشد را انیمیشن‌های تلویزیونی و تبلیغاتی داشته‌اند، از سال ۱۳۷۰ به بعد که کامپیوتر به کمک تولید انیمیشن آمد، گروه‌های کوچک و بزرگ زیادی به تولید انیمیشن پرداختند که این تولیدات همچنان ادامه دارد.

از جمله افرادی که بنیان­گذاران انیمیشن در ایران بوده­اند و تلاش­های بسیاری در این حوضه داشته­اند می­توان به

جعفر تجارتچی، سرهنگ نیروی هوایی اولین هنرمندی  که در ایران سینمای تک فریم را تجربه کرد و اولین آثارش را در زمینه انیمیشن به شیوه سیاه و سفید ارائه کرد اشاره کرد.

و دیگر اسفندیار احمدیه متولد ۱۳۰۷ تهران می باشد . در سن ۱۷ سالگی به مدت ۲ سال نزد استاد علی اصغر پتگر تعلیم نقاشی دید و در سال ۱۳۲۶ به هنرستان کمال الملک و به شاگردی شاگردان کمال الملک همچون : اسماعیل آشتیانی ، محمود اولیا و حسن شیخ درآمد و همین امر باعث شد تا در امتداد مسیر مکتب کمال الملک قرار گیرد و مضمون آثارش همین حال و هوا را داشته باشد . وی در سال ۱۳۳۶ دو فیلم بنامهای ملانصرالدین و قمر مصنوعی را با مداد طراحی نمود و به مدت ۲ دقیقه به حرکت درآورد . با ساخت این دو فیلم نام خود را به عنوان بنیانگذار نقاشی متحرک در ایران به ثبت رسانید.

استاد نورالدین زرین کلک در سال ۱۳۱۶ در مشهد متولد شدند. پس از گذراندن دبیرستان وارد دانشگاه تهران شده و در سال ۱۳۴۰ با اخذ مدرک دکترای داروسازی در بهداری ارتش مشغول بکار می شوند. در ۲۳ سالگی با گرفتن بورسیه تحصیلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به بلژیک رفته و فیلمسازی و پویانمایی را آموزش می بیند . دکتر زرین کلک پس از بازگشت به ایران برنامه تدریس و توسعه انیمیشن ایران را پایه ریزی می کند.

از جمله آثار استاد می توان به تداعی، اتل متل، امیرحمزه و دنیای دیوانه دیوانه دیوانه که یک طنز نمادین است از سیاره ای جنجالی که براساس فکری شگفت انگیز در زنده کردن نقشه جهان طراحی شده به این صورت که نقشه اسکاندیناوی به حیوانی کوچک و گرسنه تبدیل می شود و دانمارک را می بلعد و برونئی با گینه نو می جنگد، آلاسکا و سیبری به شکل دو مرغ به یکدیگر نوک می زنند اشاره نمود.

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

نظرات